autoverzekering berekenen
Maak 15 simulaties

www.autoverzekering-berekenen.be

Batterijpanne: hoe de valstrikken vermijden?

Volgens VTB-VAB zorgen problemen met de batterij voor 31% van de interventies van de pechverhelpers. Daarna komen de mechanische pannes (26%), problemen met banden (16%) en elektriciteit (13%)

De meeste autoverzekeraars die een bijstand met pechverhelping aanbieden, doen daarvoor beroep op onafhankelijke technici om de dienst te verlenen of sommige gespecialiseerde bedrijven, zoals Touring, VTB-VAB of RACB, die in België over uitstekend, eigen gekwalificeerd personneel beschikken.

Verscheidene medewerkers van "www.autoverzeking-berekenen.be" hebben in de winter meermaals beroep moeten doen op de bijstand met pechverhelping omwille van een platte batterij.

Publiciteit

 

Enkele tips om zich niet te laten misbruiken in zo'n situatie:

1. HET SLECHTE BIJSTANDCONTRACT:
De meeste verzekeraars komen u ook thuis depanneren. Maar dat geldt niet voor iedereen. Controleer daarom uw contract om na te gaan of u ook voor autopech bij u thuis bent gedekt.

Vele pannes gebeuren namelijk thuis bij de verzekerde.

  1. Lichten laten branden: dat gebeurt meestal als men zich's avond laat thuis parkeert...
  2. Platte band: u reed op een spijker of bout, zolang u reed merkte u er meestal niet veel van, maar eens u stilstaat loopt de lucht uit de band, enz.
  3. Vrieskou: 's nachts is het het koudst en die lage temperatuur beperkt de capaciteit van uw batterij, waardoor u's morgens niet kan starten.

2. HET VERHAAL VAN DE DEPANNEUR DIE U EEN BATTERIJ WIL AANSMEREN
Sommige onafhankelijke depanneurs hebben geen schroom om u totaal onterecht een nieuwe batterij te willen verkopen. Met het meetinstrument in de hand zal hij aangeven " dat uw batterij dood is en eigenlijk al te oud is, aangezien ze om de 5 jaar moet vervangen worden". Daarop biedt hij u aan een nieuwe batterij te kopen, 'eentje dat hij net in zijn bestelwagen heeft staan . . . " Laat u niet beïnvloeden, want meestal is uw batterij slechts ontladen en kan ze nog een hele tijd mee.

3. UW BATTERIJ IS NIET OPGELADEN DOOR DE DEPANNEUR
Opgepast, de depanneur kan uw wagen starten met een starthulpsysteem, maar dat betekent niet dat uw batterij volledig is opgeladen, aangezien die operatie veel te lang zou duren. Hij gaf de batterij enkel een flikse elektrische boost, net genoeg om de motor te starten. Daarna moet u:

    • zeker de motor niet meteen afzetten, want de batterij is nog steeds ontladen
    • een vlotte, ononderbroken rit maken op de autosnelwegen van minstens 30 minuten en daarbij de stroomverbruikers (radio, airco, . . . ) zoveel mogelijk uitchakelen. Als u meteen de motor afzet, kan u . . . opnieuw de pechverhelper bellen
  Bijstand auto & Pech
  Vergelijking prijzen bijstand auto
  Panne - batterij, hoe de valstrikken vermijden
  Welke voordelen bijstand auto
  Winterbanden echt noodzakelijk?
 
Publiciteit