eCall
verplicht vanaf 2015 in nieuwe voertuigen
Om het aantal verkeersdoden te doen dalen wil de Europese Commissie eCall verplicht maken in alle nieuwe voertuigen vanaf oktober 2015. Dit is een noodoproepsysteem dat de hulpdiensten automatisch alarmeert bij een ernstig ongeval.
Met dit voorstel wil de Europese Commissie het aantal doden op de Europese wegen, dat vorig jaar nog tot 28.000 slachtoffers opliep, verder terugbrengen. Met eCall (wat staat voor emergency call) kan de tijd tussen een ongeval en de interventie van de hulpdiensten gereduceerd worden met 40% in stedelijke gebieden en tot de helft in landelijke gebieden. Daardoor zouden jaarlijks 2.500 mensenlevens gered kunnen worden.
Dit voorstel moet nu nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de lidstaten. Het eCall-systeem zal zon 100 euro per auto kosten en kan al door de meeste automerken worden aangeboden. Daarnaast zijn eveneens aanpassingen nodig aan de noodoproepcentrales van de hulpdiensten om de oproepen correct te ontvangen en te verwerken. Tegen eind 2015 zou dit moeten rond zijn en kan eCall operationeel worden.
Hoe werkt e-Call?
Wanneer de sensoren in het voertuig een zware aanrijding registreren wordt eCall automatisch geactiveerd. Zodra het systeem in werking treedt, wordt het Europese alarmnummer 112 opgebeld en een telefoonverbinding met de dichtstbijzijnde alarmcentrale tot stand gebracht. Hiermee wordt aan de hulpdiensten gedetailleerde informatie over het ongeval doorgezonden, zoals het tijdstip van het ongeval, de positie van het verongelukte voertuig en de rijrichting, wat zeer belangrijk is op autowegen en in tunnels.
Het eCall-systeem kan ook handmatig inwerking gesteld worden, wanneer bijvoorbeeld een getuige van een zwaar ongeval op de knop in het voertuig drukt. Verder kan de informatie ook gebruikt als bron voor de verkeersgeleiding in de regio van het ongeval.
In de nabije toekomst zal e-Call ook uitgebreid worden naar andere voertuigen, zoals bussen, vrachtwagens, enz