Steeds
meer parkeerongevallen
40% van de ongelukken met autoschade vindt plaats tijdens het parkeren.
In 8 van de 10 gevallen manoeuvreert de bestuurder de auto uit de parkeerplaats. Bestelwagens en SUVs zijn het vaakst betrokken bij parkeerongelukken.
Gevaarlijke
actie
Uit een internationaal onderzoek[i] van verzekeringsmaatschappij
Allianz blijkt dat parkeren een gevaarlijke actie is. Ruim
40% van alle aansprakelijkheidsclaims is het gevolg van autos
die een stilstaande auto raken tijdens onzorgvuldig parkeren.
In 8 op de 10 parkeerongevallen gebeurt dit bij het achteruit
rijden tijdens het manoeuvreren.
Uit het onderzoek blijkt
ook dat bestelwagens en SUVs relatief vaak betrokken
zijn bij parkeer- en manoeuvreerongelukken.
Bestuurders van deze voertuigen zijn verantwoordelijk voor
ongeveer 30% meer ongelukken dan bestuurders van kleinere
autos.
De laatste 10 jaar is het aantal parkeerongevallen
met meer dan 30% gestegen, zegt Joerg Weber, bestuurslid
verantwoordelijk voor marketing van Allianz Benelux. Autos
worden steeds groter en langer, terwijl de standaardafmetingen
voor parkeerplaatsen nauwelijks veranderden. De verkeersdrukte
neemt steeds meer toe. Ook dat vergroot de kans op ongelukken.
Beperkt oog voor gevaar
Het onderzoek bevestigt verder dat de huidige parkeerhulpsystemen nog te weinig bijdragen aan de vermindering van ongevallen. Deze systemen houden vaak nog geen rekening met de zijkant van autos.
Daardoor zien bestuurders dit gevaar over het hoofd. Ze vertrouwen bovendien te veel op het parkeerhulpsysteem van hun auto, waardoor zij niet adequaat reageren op onverwachte situaties. Een andere factor die meespeelt, is de beperkte zichtbaarheid vanuit de wagen.
Het (achteruit)zicht in moderne wagens is omwille van veiligheids- en designredenen vaak minder goed dan vroeger.
65-plussers 65-plussers veroorzaken 3 keer zo veel ongelukken als bestuurders tussen de 25 en 64 jaar. Mogelijk heeft dit maken met het feit dat deze groep meer de wagen neemt voor leveringen en inkopen. Maar ook andere redenen kunnen aan de oorzaak liggen (minder spierkracht in de armen, tragere reflexen, stijvere nekspieren,...).
Toekomst
De huidige parkeerhulpsystemen hebben dan nog wel niet geleid
tot een daling van het aantal parkeerongevallen, toch volgt
Allianz de evoluties van driver assistance-systemen en de
connected car op de voet. Verschillende toepassingen staan
op het punt om door te breken.
Denk maar aan het automatisch verwittigen van hulpdiensten in geval van ongeval of snellere en betere hulp bij panne. Maar daarnaast ook het belonen van chauffeurs die veilig rijden, aldus Joerg Weber.
[1] Onderzoek van het Allianz Centrum voor Techniek en auto-onderdelenfabrikant Continental AG.
Over
Allianz Benelux
Allianz is een wereldleider in verzekeringen
en financiële dienstverlening, met een aanwezigheid in
meer dan 70 landen en meer dan 147.000 medewerkers in dienst
van ruim 85 miljoen klanten. In België en Luxemburg is
Allianz een belangrijke marktspeler in verzekeringen BOAR
(Brand, Ongevallen, Andere Risicos) en Leven (Voorzorg
en Beleggingen). Via de makelaars biedt Allianz er een brede
waaier diensten voor particulieren, zelfstandigen, KMOs
en grote ondernemingen. Allianz bedient in België en
Luxemburg meer dan 900.000 klanten, heeft ruim 1.000 medewerkers
en 2,7 miljard euro brutopremies. www.allianz.be