Vragenronde
Wat is de grijze kaart of het inschrijvingsbewijs ?
Het aantwoord van onze makelaar Jean-Louis Schretter (FSMA 045498)
Antwoord van onze makelaar :
Hoe ziet dit document er uit ?
De kleur van het Belgische “inschrijvingsbewijs” hangt van het jaar af. De oudere kaarten zijn nog grijs, terwijl de recentste roos zijn. De grijze kaart is wat men noemt het inschrijvingsbewijs.
Waarvoor dient dit document ?
Eigenlijk is dit de “identiteitskaart” van het voertuig : Dit certificaat bevat het chassisnummer van de wagen, het type voertuig, de naam en het adres van de eigenaar, en natuurlijk het kenteken (of de nummerplaat). Als er meerdere eigenaars waren, vindt u er ook de datum van de eerste inverkeersstelling op.
Andere documenten die het voertuig volgen : De verkoper moet u ook het laatste keuringsbewijs van de technische controle (verplicht om in België te rijden) en het gelijkvormigheidsattest van de wagen overhandigen.
Het is een verplicht attest : Dit attest is noodzakelijk alvorens het voertuig te kunnen gebruiken. Het volgt de auto.
Hoe het bekomen ?
Voor een nieuw voertuig wordt dit document u geleverd nadat u een aanvraag tot inschrijving hebt gedaan via het daarvoor bestemde formulier, dat u bekwam via de dealer, de verzekeringsmaatschappij, de technische controle of de DIV.
De DIV schrijft het voertuig in en u ontvangt snel uw grijze kaart of “inschrijvingsbewijs” en het kenteken (of nummerplaat) per post.
Sinds september 2013 : Er wordt een nieuw Europees model van het inschrijvingsbewijs afgeleverd. Dat bestaat uit twee delen die apart bewaard moeten worden: het ene in de auto en het andere thuis.
Het certificaat is bovendien betalend geworden : Er moet 26€ aan de postbode betaald worden. Het is mogelijk de verzending te traceren. Het inschrijvingsbewijs wordt enkel verzonden naar het officiële adres van de titularis (geen tweede leveringsadres).
Het gaat om een inschrijvingsbewijs met een dubbel luik : Dit schrijft de Europese wetgeving voor om een einde te maken aan fraude met voertuigen.
Diefstal van een document in een voertuig volstaat zo niet meer om een ander voertuig met enkel dit document in te schrijven, want het andere luik is noodzakelijk om de koop af te ronden.
Bij ontvangst moet de titularis beide delen zorgvuldig scheiden. De twee delen zijn noodzakelijk bij de verkoop, maar ook voor de inschrijving of herinschrijving van een voertuig. De twee delen vormen immers samen één document: ze dragen dezelfde referentienummer.