Praktijkgids
De fameuze "bonus-malus" en "Joker" uitgelegd

Bonus Malus

Tot 01/01/2004 was het bonus-malus systeem identiek bij alle maatschappijen, nu hebben ze de vrijheid om hun eigen systeem gebruiken voor de berekening van de bonus-malus en de daaraan verbonden premie van de autoverzekering.

Begrijp de rol van de JOKER in de autoverzekering.

Hoeveel gaat u betalen na een ongeval in fout ?

Het oude bonus-malus systeem

Om recht te hebben minder te betalen voor uw autoverzekering, hebben de verzekeraars “een tabel met punten” samengesteld, gaande van 0 tot 23, die telkens met een prijs overeenstemmen. Sommige maatschappijen blijven deze schaal gebruiken, andere brachten er wijzigingen aan.

Percentage van de premie volgens de Bonus-Malus
Bonus-Malus % van de premie bij de verzekeraar
- 5 54%
- 4 54%
- 3 54%
- 2 54%
- 1 54%
0 54%
1 54%
2 54%
3 57%
4 60%
5 63%
6 66%
7 69%
8 73%
9 77%
10 81%
11 85%
12 90%
13 95%
14 100%
15 105%
16 111%
17 117%
18 123%
19 130%
20 140%
21 160%
22 200%

Vandaag hebben de verzekeraars alle vrijheid om hun bonus-malus schaal aan te passen

Hoe werkte dat ?

Hoe meer punten u had, hoe meer u betaalde voor uw autoverzekering BA en Omnium.

Starters begonnen met 11 punten (of 14 als ze hun voertuig voor professionele doeleinden gebruikten).

Voor elk jaar zonder ongeval in fout zakten de “goede leerlingen” 1 punt (dat betekende een daling van de premie met 25 € tot 55 €).

Elk jaar kregen de “slechte leerlingen” er 5 punten bij per ongeval in fout in dat jaar.
Bonus-malus 0 = een bestuurder die gedurende minstens 11 jaar geen ongeval in fout had.
Bonus-malus 23 = een zeer slechte bestuurder die talrijke ongevallen in fout had.

Voorbeeld : een jongere met zijn eerste auto : zijn bonus-malus begon op het basisniveau = bonus-malus 11.

  • Eerste jaar : hij had geen ongeval in fout => 11 - 1 = bonus-malus 10
  • Tweede jaar met 2 ongevallen in fout => 10 + 5 + 5 - 1 = bonus-malus 19

Om van de laagste premie voor een autoverzekering te genieten moet u meestal op een bonus-malus 2 zitten; d.w.z. minstens 9 jaar zonder ongeval in fout gereden hebben.